SOLDIK – 2012 Retrospective

Ohlédnutí se za uplynulým rokem není nikdy nic jednoduchého. Vyšly spousty výborných tracků a alb, dočkali jsme se i “návratu” několika jmen. Na druhou stranu zase ale nemálo labelů přestalo s lisováním vinylů a našli se i producenti, co s Drum & Bassem praštili. Já sám teď sumarizuju rok 2012 z pohledu DJe a vinylisty. Vybral jsem 10 svých nej desek.

 

1. Gridlok & Jamal – Tuscan Raider (Commercial Suicide) *****
 

Klute v jednom z rozhovorů sliboval, že po vydařeném roce 2011, jímž pro jeho label Commercial Suicide určitě byl, přijde v dalším roce s ještě větší dávkou nového materiálu od starých známých producentů a také i s několika novými tvářemi. Nezklamal už prvním releasem. Na něm se objevil Gridlok v trochu zvláštní spolupráci s Jamalem, který je spíš známý svým žabo-klaunským Drum & Bassem. Žádné kvákající orgie se naštěstí nekonaly a do “Tuscan Raider” dal každý z pánů kousek svého know-how v takové míře, že se ani nechce věřit jaký výsledek z toho nakonec vyšel. “Tuscan Raider” není bůhví jaký zázrak, to netvrdím, ale jak často v setech slýcháte amen, nebo i něco jiného, než jen rovný beat? Tento track je jednak zpestřením setu a jednak také takové retro v novém kabátě a v neposlední řadě spojením dvou jinak velmi rozdílných producentů.

 

2. Kontrol – Forcefield (Optiv & BTK Remix) (Renegade Hardware) *****
 

Dva fajnšmekři a funk-šmekři, Optiv a BTK, jedna z nejvíce skloňovaných dvojic roku 2012. “Forcefield Remix” se nachází na “Over The Edge” EP a je jen jedním, nikoliv jediným top trackem na celém EP. Jestli někdo zlomil na neurofunkem hůl, tak je vůl. Ano, mnozí namítnou, že neurofunku je všude kolem dost, ale já teď nemám na mysli takové ty placaté polyesterové polovičárny, kterých vychází každý den jako hoven, ale opravdovou bavlnu. Nicméně zpět k remixu. Protože originál znám velice dobře a ve své době jsem ho i dost hrál, tak jsem se jakéhokoliv remixu bál. Zbytečně :) Perfektní remix, kde byla zachovaná atmosféra i energie. Zbytek EP je už o future funku, zejména titulní “Over The Edge”. Takto se Optiv & BTK prezentují i na jejich společném Albu “Dirty Tricks”, ale to o tom až za chvíli. Z EP je cítit hlavně Optivův vliv a dozvuky Cause 4 Concern, které se míchají s čím dál větším vlivem BTKe a pro label Renegade Hardware je toto EP jedním z highlightů vůbec.

 

3. Klute & Silent Witness – Friendless (Commercial Suicide) ****
 

Commercial Suicide se pro mne stal po boku labelu Virus nejzajímavějším labelem roku 2012. Na “Friendless” jsem nejenom já čekal rok a půl než se dostal na vinyl, ale i desítky dalších jen v ČR, no ale dočkali jsme se a stálo to za to! Kolab Kluteho a Silent Witness je definicí staré techstepové školy, která pohodlně strčí do kapsy většinu těch naondulovaných frajírků z NuBreed generace. Track, který má příběh, od začátku se v něm něco děje a nespoléhá na jeden vyhajpovaný motiv. Možná to byl od pánů i takový vztyčený prostředníček na současnou scénu, že není nutné tunit co nejbrutálnější kulervoucí synth a že i stará škola umí ještě pořád udělat řádný Drum & Bass.

 

4. Vicious Circle – Instinct (Siren) *****
 

Další techstepová paráda. No ještě aby ne, když ji má na svědomí Simon Mortlock. “Instinkt“ začíná uhrančivým padem a vše ještě nabere na otáčkách, když se pad pomalu odmlčí a přidají se bicí. I když je to monotóní roller s jednoduchým motivem, tak dovede udělat bordel, jak dnes říkají mlaďoši a je to taky jeden z těch tracků, který si na nic nehraje a drží kvalitu pevně v hrsti. S rebelským instinktem, Vicious Circle.

 

5. Noisia & The Upbeats – Dustup (Vision) ****
 

Mým druhým nejhranějším trackem uplynulého roku je “Dustup”. Ač se mi “Imperial EP” z počátku zdálo jako další Noisiácká zvuková ego masturbace a více-méně se žádná revoluce neměla konat, už po prvním položení na gramec mi bylo jasné, že jsem se hodně sekl. Ohromná dynamická zvuková žranice a anergie, tak bych ve zkratce popsal “Dustup”. Na EP se nachází ještě další 3 tracky. Drumstepový prvoplánovitý “Imperial”, ze šuplíku vytažený a přepracovaný “Containment” jako poklona Bad Company a další pecka “Tryhard”. Minimálně kvůli těmto dvoum peckám se pořízení “Imperial EP” vyplatí. A už za pár týdnů se na Vision objeví první ukázka toho, jak bude vypadat nové album The Upbeats. Na Diffused EP najdete postarší pecku “Undertaker“ a tři verze “Diffused“.

 

6. Optiv & BTK – Infested (Virus) ****
 

Jak už jsem vzpomínal u “Over The Edge EP”, tito dva pánové se stali ikonou future funku i určitým ujištěním, že zdánlivě vysloužilí posluchači a DJové mají i v pokročilém věku stále šanci narazit na pro ně snesitelný a kvalitní Drum & Bass. Oproti jiným trackům Optiva a BTKe, kde kladli důraz na podstatu Drum & Bassu, se u pár tracků pro labelu Virus skloubilo několik okolních vlivů a jak některé zlé jazyky – zčásti i oprávněně – namítaly, některé tracky na tento label nezapadly a já sám si nejen “Dirty Tricks LP” dovedu představit například na Renegade Hardware. Ale to je spíše věc názoru a vkusu každého. V každém případě bylo jasné, že se jim muselo co nevidět dostat té pocty a pro jeden label napsat své debutové album. Tak nač otálet, když jim zjevně společná práce pasuje a hned od prvního tracku sklízí zasloužený obdiv a respekt. Na vinyl se z alba dostaly jen čtyři tracky, za to však patří k těm nejlepším. “Infested”, “Dirty Tricks” a “Dont Need You”, společně s “Haywire”, byly vybrány jako zástupci toho, co se na albu nachází. Určitě by vinylová podoba snesla o jeden kousek navíc a určitě by se na něm neztratili např. “Cantilever” a “Into The Wild”, ale doba je holt už taková, že se na vinylu musí šetřit.

 

7. Black Sun Empire & Noisia – Feed The Machine (Black Sun Empire) ****
 

Feed The Machine je jedna z nejprovařenějších věcí alba “From The Shadows” party Black Sun Empire. Na albu samotném se nachází spousta kolaborací a po debutovém albu “Driving Insane” je toto album považováno za jejich druhé nejlepší. Vliv na to měly určitě právě ony spolupráce s producenty Noisia, Audio, Rido, State Of Mind, atd. a vokály Foreign Beggars, Thomas Oliver, Inne Eysermans, atd. K albu patří i vynikající album sampler, na kterém se objevily remixy starších pecek Black Sun Empire od Mindscape, Jade, Neonlight a Telekinesis. Je těžké vybrat z tohoto alba jednu jedinou, tu největší pecku, protože album se dobře poslouchá od začátku do konce a stejně tak dobře funguje i na parketě. Ale jelikož je potřeba vybrat jen jednu, nakonec jsem zvolil z vinylové podoby “Feed The Machine”. A proč? Na to si možná dokáže odpovědět každý sám. Znáte jeden jediný nudný produkt spolupráce BSE a Noisie? I rok 2013 bude opět plný Black Sun Empire a těšit se můžete na další várku remixů, o které se postarali Telekinesis, Optiv & BTK a další ;)

 

8. Dose – Face Your Fears (SGN:LTD) *****
 

Tracky tady toho pána mám rád už od samotného začátku jeho kariéry a jsem pravidelným zákazníkem desek snad u všech labelů, kde kdy něco vydal. Ze všech tracků, které v roce 2012 vydal, mi “Face Your Fears” přijde jako nejzajímavější a bude patřit ještě hodně dlouho k těm, které v mém bagu budou mít své místo. Dose má svůj osobitý novozélandský zvuk, podobně jako State Of Mind, nebo The Upbeats, který je jasně identifikovatelný. Je zajímavé, jak se dá několik let téměř dokola vycházet z toho samého a soustředit se jen na technickou stránku a posouvat zdánlivě si podobné tracky pořád k lepšímu. Dose je známý i tím, že nedělá jen neuro, ale umí i výborný liquid. To konec konců ukázal i na této desce, kdy na druhé straně je parádní oddechovka s názvem “Three Measures”. Dose měl už v loňském roce dodělat své debutové album pro label Samurai, ale z toho nakonec sešlo. Jedním z důvodů byl majitel labelu Presha, který se zaměřil na jinou škatulku Drum & Bassu. Podobně Dose nakonec dopadl i u labelu Subtitles. Tady mu alespoň vyšly vloni dvě desky a album teď začíná psát pro SGN:LTD. To by mělo vyjít ještě v roce 2013.

 

9. Audio – Point Of No Return (Virus) *****
 

Jedním slovem; nátěr! Tento track pochází z Audiova posledního alba “Soulmagnet”. Point Of No Return je jedním z plejády pecek “Soulmagnetu”. To, jak si Audio hraje s basou a drží se Virus soundu, je asi to nejlepší, co mohl udělat. “Soulmagnet“ je oproti “Genesis Device” zase o trochu dál a z toho mála, co se dostalo na vinyl, je “Point Of No Return” jednou z hitovek, které se na tomto albu nachází. “Soulmagnet“ zaručuje perfektní poslech od začátku do konce, ještě větší zábavu na parketě a stejně jako “Vein Drein”, nebo “Headroom” doslova vystřeluje party people z parketu do jiné dimenze. Audio v novém roce nastaví i svou druhou tvář, tu zadumanější, ale ještě před tím se nachystejte na desky, které vyjdou koncem ledna. To by měly vyjít “Grit” a “Alone” s Methem na labelech Dutty Audio a Program. Oba tracky jsou sice už tři roky staré, ale pořád mají co říct.

 

10. Mindscape – Stardust (Commercial Suicide) *****
 

Na konec žebříčku mi vyšel nedávno vydaný sampler k albu “Martian Chronicles” od maďarského funk mastera Mindscape. Gregovo nové, v pořadí už druhé, album “Martian Chronicles” je jakousi poctou labelu Virus. Zaznamenal jsem názory, že se Mindscape snažil napodobit “Wormhole” a “The Creeps” a že album zní jako jedno obrovské klišé. Což teda musím odmítnout s odkazem na to, že někdo jako Mindscape nemá o nápady nouzi, za svou letitou kariéru dosáhl uznání a tudíž nemá potřebu něco, nebo někoho kopírovat. Kromě “Stardust” a “Truth Hurts” vyšly na vinylové podobě alba ještě “Gene Labs”, “Warp Zone” a “Swampster” s Chrise Su. “Martian Chronicles” zní celkem rozmanitě na to, že je od jednoho producenta s minimem hostů a zní jako za starých časů, kdy Mindscape byli trio. I název alba je opodstatněný. Občas se máte chuť schovat pod postel před příletem UFO, jindy si přijdete jako vystřeleni do vesmíru a nebo si představujete, jak se vrháte do souboje s Marťany. “Martian Chronicles” je jedno velké sci-fi se zvuky a ruchy nejen z vesmíru.

 

KJ Sawka feat Christa Wells – New Life (Technical Itch Remix) (Guerilla Recordings) ***
 

Posledním na seznamu deseti nejlepších desek roku 2012 byl i tento epický amen od Technical Itche. Nakonec jsem se rozhodl tento track zařadit jen jako bonus k Top 10. Originál je sice od bubeníka Pendulum KJ Sawky a taky není úplně nejhorší, ale to, co z celého potenciálu nakonec vytáhl Mark Caro (alias Tech Itch), z něj udělalo něco úplně jiného a svou epičností mi to připomnělo staré dobré časy Technical Itche. Svůdný a velice podmanivý vokál Christy Wells je tím, co na první poslech uhrane a zbytek tracku je těžké vnímat ;) Dlouho předlouho se čekalo na remix “New Life”, a čekalo se dokonce tak dlouho, že se na vinyl dostala až třetí verze, protože labelu Guerilla Recordings občas vydat release trvá. Každopádně díky. Ve světě tento track funguje, ale za sebe musím říct, že se mu u nás dostalo spíše chladného přijetí a několikrát se mi i zdálo, že se už party people nemůžou dočkat další desky. Škoda…

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

5 Comments