night gallery

High Contrast, NIGHT GALLERY – recenze alba

Autor – Lisz

V pořadí šesté album producentské legendy High Contrast (Lincoln Barrett), které bylo jedním z nejočekávanějších alb ve světě drum and bassu tohoto roku, vyšlo začátkem října. Po mnohaleté spolupráci s londýnským labelem Hospital Records je toto album netradičně na velkém labelu 3Beat Productions. Dle slov samotného High Contrasta mu tato změna dává možnost oprostit se od čistého drum and bassu a dát na svém albu víc prostoru experimentům s jinými žánry.

Už jeho minulé album na Hospital Records neobsahovalo tolik typického drum and bassového zvuku, jak jsme byli zvyklí. Album Night Gallery je něco mezi. Je na něm čtrnáct stop, sedm drum and bassových a zbylých sedm multižánrových – od house, přes indie, až po rock.

Většina tracků je protkaná chytlavými vokály, živými nástroji a energií typickou pro High Contrasta. Celé album začíná atmosférickým padem, bez bicích, s decentním vokálem. Po něm následuje první drum and bassová pecka – Remind Me. Ta byla na Youtube kanálu UKF nejsledovanějším videem posledního roku. Čistý liquidfunk jak to High Contrast dobře umí. Opět nechybí ženský vokál, jemná melodie. Všechno dohromady hezky ladí a nepochybně to je nejlepší track alba. V podobném duchu se nesou i stopy Questions, Don’t You Go Out Of My Mind a Love on A 45. Určitě se mnohým zaryjí pod kůži, stejně jako starší pecky od tohoto producenta.

Ambientní The Warning, je asi nejzlámanějším trackem alba.  Moody Blue mě z celého alba zaujal nejvíc. Při poslechu zjistíte, že mu název sedí jako ulitý – nechybí tam melancholická atmosféra, decentní bicí a pomalé melodie, doslova náladová věc. Posledním zástupcem je Tobacco Road – tady High Contrast skloubil svižnost a typický rytmus drum and bassu s kytarou a harmonikou. Výsledkem je bluesovka s rychlejším tempem a elektronickým tělem.

detail

Druhá polovina potěší i posluchače popovějších hudebních žánrů. Jedná se o pestrou směsicí stylů, aranži a nástrojů. Zde lze vidět Lincolnův přehled ve zvuku a hudbě obecně. Neupoutal se pouze na jedno a podstatně si užíval volnost, kterou měl k dispozici. Sám v jednom rozhovoru řekl, že u tohoto  se chtěl se vrátit ke svobodě, kterou prožíval za svých mladých let, kdy hrál v hardcorové kapele. Největším trackem je třeba The Beat Don’t Feel The Same: house rytmus a opakující se vokalová smyčka. V řadách house DJs je velmi ceněný a hraný. Velkou zajímavostí je, že stopa Shotgun Mouthwash se objevila v druhém pokračování legendárního filmu Trainspotting. Spolu s věcí Save Somebody to jsou pro mě favoriti té ne-drum and bassové části.

Celé album je ukázkou toho, že dobrý producent, který má hudební rozhled a extrémní talent, dokáže vyprodukovat kvalitní album v podstatě jakéhokoliv žánru. Každý si v něm určitě najde to, co se mu bude líbit a dokáže navodit příjemný pocit. Právě s touto myšlenkou celé album High Contrast vytvořil.

Celé album bylo vyprodukováno a nahráno nejen v Lincolnově studiu, ale i ve známém Monnow Valley Studio ve Walesu. Sám Lincoln kromě syntetizátorů hraje na albu také na klasické hudební nástroje jako kytary, baskytary nebo piana, a v neposlední řadě si pohrává i s vlastním zpěvěm. Na části alba spolupracoval také s mnohými hudebníky a vokalisty. Tím vším dokázal vytvořit spojení elektronické hudby a živých hudebních nástrojů, což se mu určitě povedlo.

Stepslet w/ High Contrast

Kdy / When: 15.12.2017
Kde / Where: Brno, Favál